درمان آفت دهان و زبان

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 8279      نظرات کاربران (31)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

نکات مهمی که باید در مورد درمان آفت دهان بدانید: آفت دهانی یا زخم آفتی به زخم سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لب ها، زیر زبان و روی غشاء لثه گفته می‌شود. اندازه‌ی آفت دهانی یک سانتی‌متر و به شکل دایره یا بیضی، سفید یا زرد رنگ است. تاول‌هایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد می‌شود یا زخم‌های با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال، آفت دهانی نیستند. آفت دهانی خارج از دهان ایجاد نمیشود و به هیچ وجه سرایت نمی‌کنند.

درمان آفت دهان

نکات مهمی که باید در مورد درمان آفت دهان بدانید:

   زبان یکی از قویترین عضلات بدن است که توانایی صحبت‌، غذا خوردن وتشخیص مزه‌های گوناگون را مقدور می‌سازد. هر فردی در هر سنی ممکن است به آفت دهانی دچار شود. با علت و شیوه درمان آفت دهان و زبان در ادامه توضیح داده می‌شود. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

   آفت دهانی یا زخم آفتی به زخم سطحی، کوچک و خوش خیم در بافت نرم داخل دهان یا لب ها، زیر زبان و روی غشاء لثه گفته می‌شود. اندازه‌ی آفت دهانی یک سانتی‌متر و به شکل دایره یا بیضی، سفید یا زرد رنگ است. تاول‌هایی که در اثر تب شدید در دهان ایجاد می‌شود یا زخم‌های با منشاء سرماخوردگی مثل تبخال، آفت دهانی نیستند. آفت دهانی خارج از دهان ایجاد نمیشود و به هیچ وجه سرایت نمی‌کنند.

 آفت دهان - درمان آفت دهان - آفت زبان - درمان آفت زبان - تبخال - کورتیکواستروئید - دلایل ایجاد آفت دهان

نکات مهمی که باید در مورد درمان آفت دهان بدانید:

انواع آفت دهان و زبان

  • زخم‌های جزئی: قطر این زخم‌ها حدود ۲ تا ۸ میلی‌متر است و معمولاً ۱۰ روز تا دو هفته طول می‌کشند.
  • زخم‌های عمده: این زخم‌ها بزرگ‌تر و عمیق‌تر هستند و اکثرا دارای حاشیه‌ی برجسته و نامنظم هستند. درمان این نوع زخم ممکن است چند هفته طول بکشد و باعث ایجاد جای زخم در دهان شود.
  • زخم‌های تبخالی شکل: این نوع زخم از ده‌ها زخم کوچک‌تر بصورت خوشه‌ای تشکیل شده است.
  •  

دلایل ایجاد آفت دهان و زبان

  • در زمان گاز گرفتن زبان و یا ضربه مسواک به دهان آسیب دیدگی های جزئی ایجاد میکند که می‌تواند منجر به آفت دهان شود.
  • در زمان استرس. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )
  • پس از خوردن غذاهای حساسیت‌زا و بعضی داروها از جمله مسکن‌های متداول و برخی از داروهای درد قفسه سینه ممکن است باعث آفت دهان شود.
  • هنگام تغییرات هورمونی مثلا در چرخه ی قاعدگی. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )
  • هنگام کمبود ویتامین B 12 ، آهن و اسیدفولیک.
  • تیزی در دندان مصنوعی و یا سایش نوک دندان‌ها باعث آسیب‌هایی می‌شود که می‌تواند به آفت دهان منجر شود.
  • ویروس هرپس سیمپلکس (تب خال) و یا وارسیلا زوستر (ویروس به وجود آورنده آبله مرغان و زونا).
  • مشکلات گوارشی از جمله بیماری‌های سیلاک و یا کورن. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )
  • در زمان ترک سیگار.
  • در موارد نادر سرطان دهان. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )
  • رادیوتراپی اطراف سر و گردن.
  • برفک دهان. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )
  • شرایط تضعیف کننده‌ی سیستم ایمنی می‌توانند امکان تشکیل عفونت‌های فرصت طلب در دهان که منجر به آفت دهان می‌شود را فراهم کنند.

آفت دهان - درمان آفت دهان - آفت زبان - درمان آفت زبان - تبخال - کورتیکواستروئید - دلایل ایجاد آفت دهان

نکات مهمی که باید در مورد درمان آفت دهان بدانید:

علائم بیماری آفت دهان و زبان

   بیماری آفت دهان و زبان دارای علائمی چون تب، تنبلی جسمی، متورم شدن غدد لنفاوی، نشانه های استوماتیت آفتی عودکننده و استوماتیت آفتی عود کننده و شایع در کودکان است.

 

درمان آفت دهان و زبان با مراجعه به بیمارستان

   با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش خون جهت شمارش سلول های خونی، بررسی میزان آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 و کشت زخم جهت تشخیص آفت از زخم هرپسی (ویروس تبخال) یا عفونت باکتریایی ثانویه آن را تشخیص داد . ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

 

احتمال ابتلا به آفت دهان و زبان

   ۲۰ درصد از جمعیت جهان، یک بار یا بیشتر دچار بیماری آفت دهان می‌شوند. آفت دهان در زنان شایع تر از مردان بوده و اغلب در دوران کودکی و یا کهنسالی روی می‌دهد. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

 

زمان مراجعه به پزشک برای درمان آفت دهان و زبان

   اگر آفت دهان یا زبان بیمار با گذشت ۳ هفته از بین نرفت و ظاهری غیرعادی داشت باید به پزشک مراجعه کند. به ندرت ممکن است آفت نشانه سرطان دهانی باشد. تشخیص زودتر سرطان دهان می‌تواند به درمان کمک کند. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

 

درمان آفت دهان و زبان

درد آفت دهان معمولاً بعد از چند روز کمتر می‌شود و زخم‌ها معمولاً بدون درمان پس از گذشت یک یا دو هفته بهبود پیدا می‌کنند. در صورتی که زخم‌ها بزرگ، دردناک یا ماندگار باشند، به کمک یک پزشک متخصص نیاز است. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

 

درمان آفت دهان و زبان در خانه

درمان آفت‌ دهان معمولاً نیاز به زیر نظر پزشک بودن ندارد، اما اگر زخم بیش از حد بزرگ شود و بیمار را دچار مشکل کند، برای بستن اجباری زخم می‌توان از سوزاندن (درمان آفت با لیزر) استفاده کرد.

   بیشتر اوقات درمان آفت دهان و زبان به معنی آرام نگه داشتن زخم و بهبود خود به خود زخم است. برای خلاص شدن از آفت‌ زبان و دهان از راهکارهای زیر می‌توان استفاده کرد.

  • شست‌شو: برای این منظور می‌توان از آب نمک و دهان‌شویه‌های حاوی بی کربنات سدیم برای شستن دهان استفاده کرد.
  • خمیر: تهیه‌ی نوعی خمیر و مالیدن بر روی زخم با استفاده از هیدروکسید منیزیم، دهان‌شویه حاوی بی کربنات سدیم یا نمک ممکن است ناراحت کننده ‌باشد اما می‌تواند باعث تسکین زخم شود.
  • دهان‌شویه ضد میکروبی: جهت از بین بردن باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌هایی که ممکن است در صورت عدم مسواک زدن صحیح دندان‌ها باعث عفونت دهان شوند میتوان از دهان‌شویه ضد میکروبی استفاده کرد.

مکیدن قالب های کوچک یخ باعث تسکین و کاهش سوزش و التهاب زخم می‌شود. غذاهای سفت و خشک (مثل نان تست یا ته‌دیگ‌های سفت) ممکن است دهان را زخم کرده، غذاهای تند و تحریک‌کننده و موادغذایی اسیدی (مثل آب‌پرتقال) باعث التهاب را بیشتر شود، مصرف هرکدام از این نوع مواد‌غذایی می‌تواند باعث آفت دهان شود. مصرف ماست پروبیوتیک، برای آفت‌ دهان بسیار مفید است. همچنین می‌توان چای کیسه‌ ای شیرین‌ بیان را ۱۰ دقیقه روی آفت دهان قرار داد. مخلوط سرکه‌ی سیب و آب گرم یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان است. چای سیاه یکی از بهترین گیاهانی است که برای تسکین درد آفت دهان قابل استفاده است. از خمیردندان‌ها و دهانشویه‌های حاوی «سدیم لاریل سولفات» نباید در دوره درمان استفاده شود. جوش‌شیرین درد و سوزش آفت دهان را خنثی می‌کند. ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند. گیاه مریم گلی باعث درمان آفت دهان از طریق نابودی ویروس و باکتری‌ ها و کاهش التهاب می‌شود.

آفت دهان - درمان آفت دهان - آفت زبان - درمان آفت زبان - تبخال - کورتیکواستروئید - دلایل ایجاد آفت دهان

نکات مهمی که باید در مورد درمان آفت دهان بدانید:

درمان آفت دهان و زبان زیر نظر پزشک

استفاده از مکمل‌های ویتامین B، ویتامین E، ویتامین C، مکمل زینک(روی) و مکمل‌های آهن زیر نظر پزشک باعث درمان و بهبود آفت دهانی می‌شود. اگر زخم باعث درد و ناراحتی طولانی مدت شده باشد، پزشک دارویی را برای تسکین علائم و درمان آفت تجویز خواهد کرد. داروهای درمان آفت دهان و زبان را می‌توان بدون نسخه از داروخانه تهیه کرد. بعضی از ژل‌های آفت دهان برای کودکان زیر ۱۶ سال مناسب نیستند.

اگر زخم دهان دردناک باشد، ممکن است پزشک داروی مسکن با استفاده مستقیم بر روی زخم را تجویز کند. داروی بنزیدامین که می‌توان بصورت دهان‌شویه یا اسپری مورد استفاده قرار دادیکی از داروهای تجویزی پزشکان متخصص است. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

داروی کورتیکواستروئید باعث کاهش التهاب (تورم) می‌شود. داروهای آفت دهان حاوی دوز کمی از کورتیکواستروئید هستند که باعث کم کردن التهاب می‌شود. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )

 

آیا آفت‌ دهان و زبان قابل پیشگیری است؟

تعداد دفعات بروز آفت دهانی را با وجود نبود درمان کامل برای این بیماری می‌توان با رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان کاهش داد. همچنین پرهیز از مواد غذایی تحریک کننده دهان، از جمله غذاهای ادویه‌دار یا اسیدی، پرهیز از تحریک دهان با جویدن آدامس و مسواک نرم بعد از وعده‌های غذایی و نخ دندان کشیدن روزانه باعث پیشگیری ابتلا به آفت دهان و زبان می‌شود. ( نکات مهم درباره درمان آفت دهان )



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 31 نظر
کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
سالومه کیان
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

برای درمان آفت دهان میتونید از شیرِنارگیل به عنوان دهان شویه، ۳ تا ۴ بار در روز استفاده کنید و تا بهبودی زخم‌ها ادامه بدین خوب میشه اه کمیم عسل را با شیرِنارگیل مخلوط کنین و از آن برای دهان‌شویه استفاده کنین

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
سحر نفیس
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

برای بهبود آفت دهان یه راه حل دردناک اما قطعی سراغ دارم آب و نمک رو قرقره کنبد جواب میگیرید

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مژگان حیدری
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

برای کاهش درد میشه از اروی بنزیدامین استفاده کرد

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
حسن شیخ الاسلام
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

علت آفت دهان چیه من خوذبه خود اینطوری میشه لثم. مراقبت های لازمم رو هم انجام میدم

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
پروانه مرادی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

کمبود ویتامین B12 و آهن از مهم‌ترین علت های آفت دهانه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
شبنم ذولقدر
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

روغن نارگیل رو تو یه یک ظرف کوچک آماده کنید .با یک گوش پاک کن روغن نارگیل را مستقیماً روی آفت ها قرار دهید .این کار را چندین مرتبه انجام دهید و سپس نتایج آن را خواهید دید

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
منیژه عظیمی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

روزی ۴بار از دهانشویه‌ی شیرین‌بیان استفاده کنین

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
زهرا گلی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

سرکه سیب و آب گرم را با هم مخلوط کنید و از آن به‌عنوان یک دهانشویه‌ی روزانه برای ناپدید‌شدن آفت دهان بهره‌مند شوید. سرکه‌ی سیب حاوی اسید استیک است که می‌تواند باکتری‌های خطرناک و بد را از بین ببرد و درعین‌حال رشد باکتری‌های مفید و خوب را افزایش دهد. این دهانشویه‌ی کاملا دردسترس، به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی می‌تواند برای آفت دهان بسیار پرکاربرد باشد.

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مهتاب سرباز
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

از آنجایی‌که ماده‌ی ژله‌ای درون برگ‌های آلوئه ورا، به تسکین درد و بهبود زخم‌ها کمک می‌کند، به‌عنوان گیاه کمک‌های اولیه شناخته می‌شود. با یک گوش‌پاک‌کن آفت دهان و محیط اطراف آن را خشک کنید، سپس برگ آلوورا را برش داده و ژل آلوورا را مستقیما روی آفت دهان بگذارید و هر چندبار که لازم است این کار را تکرار کنید.

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مرجان دهکردی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

سلااااااااااااااااااام عزیزان.استفاده از قرص‌ها‌یی جویدنی مثل «پپتو‌بیسمول» (بیسموت ساب سیترات Pepto-Bismol)، «تامس» (Tums) و «رولایدز» (Rolaids) چه زمانی که جویده شود و چه زمانی که روی آفت قرار می‌گیرد، تازمانی‌که کاملا حل شود، می‌تواند کمک‌کننده باشه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
حامد خسروی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

آفت دهان باید دوهفته ای خوب بشه مگه اینکه چیز دیگه ای باشع

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
شهاب
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

خیلی ممنون.

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
طاهزه رمضانی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

اصلا حرف دهانشویه نزنین، بعد استفاده دندونام رو زرد کرده

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مهرانه صمیمی
4Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

درمان آفت دهان با نمک رو کی نتیجه گرفته؟!!

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
شهره ملکی
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

چه جالب تا به حال درمان آفت با رب انار را نشنیده بودم ممنونم از مطالب جالبتون

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
ترلان دارابیان
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

درمان آفت دهان کودکان مستلزم حوصله و بردباری و همکاری کودکه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
سام الهام
11Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

آیا برای درمان آفت دهان جوش شیرین واقعا بدرد میخوره؟! خیلی از این موارد بالا رو رعایت و استفاده کردم ولی نزدیک دو هفته ست آفتم خوب نشده

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مهرزاد آشتیانی
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

واسه درمان افت با نمک، نمک خیلی سوزش ایجاد میکنه اصلا نمیشه اون سوزش رو تحمل کرد.

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
زهره محبی
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

درمان آفت دهان در کودکان الان چجوریه؟! ژل که فرمودید نمی دن پس متخصص چی تجویز میکنه؟!

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
شمیم محبوبی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

بنظرم نقش طب سنتی تو درمان افت خیلی کلیدیه

gold Drama 0 silver Drama 0