درمان گل مژه

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 4641      نظرات کاربران (34)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

نکاتی که باید در مورد درمان گل مژه بدانید: بیماری گل مژه چشم انواع مختلفی دارد که بیشتر آن‌ها نوعی التهاب یا برجستگی متمرکز در پلک هستند. بعضی از گل مژه‌ها به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند این نوع بیماری معمولا دردناک است ممکن است ظاهر فرد را تغییر بدهد. عدم درمان طولانی مدت عفونت گل مژه ممکن است بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر انواع گل مژه بدون نیاز به درمان بر طرف می‌شوند، اما برای درمان برخی به آنتی‌بیوتیک یا جراحی توسط پزشک متخصص در بیمارستان نیاز است.

درمان گل مژه

نکاتی که باید در مورد درمان گل مژه بدانید:

بیماری گل مژه چشم انواع مختلفی دارد که بیشتر آن‌ها نوعی التهاب یا برجستگی متمرکز در پلک هستند. بعضی از گل مژه‌ها به دلیل عفونت ایجاد می‌شوند این نوع بیماری معمولا دردناک است ممکن است ظاهر فرد را تغییر بدهد. عدم درمان طولانی مدت عفونت گل مژه ممکن است بینایی را تحت تأثیر قرار دهد. بیشتر انواع گل مژه بدون نیاز به درمان بر طرف می‌شوند، اما برای درمان برخی به آنتی‌بیوتیک یا جراحی توسط پزشک متخصص در بیمارستان نیاز است.

علائم گل مژه

  • برجستگی روی پلک‌ها یا اطراف چشم ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )
  • قرمزی پلک‌ها یا اطراف چشم
  • تورم پلک
  • حساس شدن پلک یا اطراف چشم ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )
  • تغییر رنگ پلک‌ها یا اطراف چشم
  • ترشح
  • پوسته پوسته شدن پلک یا دور چشم ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )
  • درد پلک‌ها یا اطراف چشم
  • احساس ناراحتی هنگام پلک زدن
  • خارش پلک‌ها یا اطراف چشم ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

درمان گل مژه - گل مژه - علائم گل مژه - درمان خانگی گل مژه - انواع گل مژه - علت ایجاد گل مژه
نکاتی که باید در مورد درمان گل مژه بدانید

علت ایجاد گل مژه

بیماری گل مژه با انتقال آلودگی، گردوخاک و میکروب به ناحیه‌ی اطراف چشم یا داخل ایجاد می‌شود. از دیگر دلایل گل مژه میتوان به میکروب استافیلوکوک، مسدود شدن مجرا یا غدد چشم، عدم رعایت بهداشت، لنزهای تماسی آلوده، بلفاریت (ورم پلک) مزمن، لوازم آرایشی و باقی ماندن آرایش چشم در طول شب و دست زدن یا مالیدن چشم‌ها مخصوصا با دست‌های آلوده اشاره کرد. ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

انواع گل مژه

   هوردئولوم (hordeolum) آبسه، عفونت حاد یا چرک در غدد چربی چشم و یکی از شایع‌ترین انواع گل مژه است که گل مژه قرمزرنگ، متورم و نسبت به تماس حساس می‌شود. در صورت از بین نرفتن پس از دو روز باید به بینایی‌سنج یا چشم‌پزشک مراجعه شود.

شالازیون (Chalazia) یا کیست میبومین توده‌ای در پلک است که دراثر هوردئولوم درمان‌نشده ایجاد شده است. شالازیون غیرمسری، مزمن و بدون درد است و می‌تواند هشت تا شانزده هفته باقی بماند.  این نوع گل مژه اگر خودش برطرف نشود به عمل جراحی توسط چشم‌پزشک نیاز دارد.

کیست غده‌ی عرق (Sweat Gland) نوعی گل مژه توده‌ای کروی شکل و براق است که نزدیک مجرای اشکی ظاهر می‌شود. با معاینه این گل مژه توسط چشم‌پزشک وجود احتمال سرطان سلول پایه‌ای یا سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی بررسی می‌شود. ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

کراتوز (Keratosis) گل مژه ترکیبی از کراتین پوست و بافت است و به شکل‌های گوناگونی وجود دارد.

کیست اینکلوژن (Inclusion) سفید و پر از مایع هستند و تورمی دردناک در پلک ایجاد می‌کنند. این نوع گل مژه بی‌خطر تلقی می‌شود اما بهتر است توسط پزشک معاینه شود.

درمان گل مژه - گل مژه - علائم گل مژه - درمان خانگی گل مژه - انواع گل مژه - علت ایجاد گل مژه
نکاتی که باید در مورد درمان گل مژه بدانید

زمان مراجعه به پزشک برای درمان گل مژه

اگر علائم گل مژه‌ تشدید شود باید به چشم‌پزشک مراجعه کرد تا با معاینه‌ی کامل چشم نوع گل مژه و علت آن را تشخیص داده شود.

درمان خانگی گل مژه

اولین قدم در درمان گل مژه رعایت بهداشت فردی، تمیز نگه داشتن دست‌ها و نواحی اطراف دست نزدن به چشم است. دور ریختن لوازم آرایشی زمانی که فرد دچار گل مژه می‌شود و خریداری لوازم آرایشی جدید بعد از برطرف شدن گل مژه. نباید هرگز لوازم آرایشی را افراد دیگر به اشتراک گذاشت.

در صورت دردناک بودن، بزرگ‌تر شدن یا طولانی‌‌ مدت شدن بیماری گل مژه لازم است فرد بیمار به چشم‌پزشک مراجعه کند. درمان‌ بیماری گل مژه  استفاده از داروهای آنتی‌بیوتیک و جراحی توسط پزشک متخصص است.

استفاده از کمپرس گرم یک راه معمول برای تسکین احساس ناخوشایند گل مژه است. کمپرس باید به ‌مدت پنج تا ده دقیقه روی پلک چند بار در روز انجام شود.

جهت تسکین درد و تخلیه ترشحات چرکی گل مژه انجام ماساژ ملایم چشم توصیه می‌شود. ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

روزی دو مرتبه صبح و شب شستشوی چشم با آب ولرم و شامپو بچه رقیق شده نیز به پاکسازی و درمان گل مژه کمک می‌کند. ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی گل مژه، کمپرس چای کیسه‌ای سبز است. زیرا مواد موجود در چای سبز، به کاهش تورم کمک می‌کند و خواص ضد باکتریایی دارد.  به این منظور پس از سرد شدن چای کیسه‌ای جوشانده شده باید آن را به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی روی چشم بیمار قرار داد. برای هر چشم باید از کیسه‌های چای جداگانه استفاده شود. ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

   کمپرس چشم بیمار با سرکه‌ی سیب باعث درمان گل مژه می‌شود. تسکین درد و التهاب و حتی از بین بردن عفونت چشم بیمار به علت خواص ضدالتهابی و ضدعفونی کننده سرکه‌ی سیب باعث شده است این درمان بسیار موثر باشد. ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

   استفاده از آلو‌ئه‌ورا یک شیوه‌ی مؤثر دیگر برای درمان گل مژه است. آلوئه‌ورا خواص ضدالتهابی دارد به این دلیل باعث کاهش قرمزی، تورم و التهاب گل مژه می‌شود.

درمان گل مژه - گل مژه - علائم گل مژه - درمان خانگی گل مژه - انواع گل مژه - علت ایجاد گل مژه
نکاتی که باید در مورد درمان گل مژه بدانید

درمان گل مژه در طب سنتی

استفاده از برخی گیاهان دارویی برای درمان بیماری گل مژه در طب سنتی توصیه شده است. برخی نسخه های درمانی گل مژه در طب سنتی عبارتند از: ( نکات مهم در مورد درمان گل مژه )

  • گل ختمی + آویشن + اسفرزه + شیر داغ یا آب جوش را مخلوط کرده تا به صورت خمیر درآید. سپس باید آن را روی پلکی که به آن گل مژه زده شده است، قرار داده شود، لازم است روی آن بسته و نرم نگه داشته شود تا سر باز کند، در نهایت با دم کرده آویشن چشم فرد بیمار شستشو داده شود.
  • حجامت راه دیگر درمان گل مژه در طب سنتی است، به این منظور حجامت ناحیه گیجگاهی در یک مرحله کافی است.  راه دیگر درمان گل مژه انداختن دو عدد زالو کنار چشم یا زیر پلک توسط افراد متخصص است.
  • کمپرس آب گرم به همراه ضماد از برگ‌ بخار داده شده کلم پیچ، نانی که در شیر داغ فرو برده شده و یا سیب زمینی خام رنده شده باعث باز و پاره شدن آبسه ایجاد شده می‌شود.
  • استفاده از تخم گیاه گشنیز جوشانده شده در آب به مدت چند بار در روز در درمان گل مژه بسیار موثر است.

درمان گل مژه با داروهای شیمیایی

اگر گل مژه در فرد بیمار با درمان‌های خانگی و یا درمان طب سنتی بهبود نیافت یا گل مژه به طور مکرر و متناوب در چشم بیمار شما عود می‌کند، لازم است به متخصصان چشم پزشکی در بیمارستان های معتبر مراجعه نمایید تا ادامه درمان زیر نظر پزشک  متخصص انجام شود. به طور معمول چشم پزشکان قطره‌ها و پمادهای آنتی بیوتیک را برای درمان بیماری گل مژه تجویز کرده و در صورت لزوم با روش های جراحی در بیمارستان آن را تخلیه می‌کنند. مصرف داروهایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن به کاهش علائم بیماری گل مژه در فرد مبتلا در صورت دردناک نبودن آن کمک می‌کند.



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 34 نظر
کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
فائزه نجفی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

برای درمان گل مژه در کودکان خیلی اذیت میشن خانواده ها، اصول بهداشتی رو کمتر توجه میکنن و بسیار هم درمان گریرن

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
فتاح گروسی
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

یک بار تو عمرم رایشم رو نشستم از فرط خستگی صبح بلند شدم دیدم گل مژه زدم. این عسل رو امتحان کردم بنظرم مفید بود (دوروز بهبودم طول کشید) برای توصیه میکنم در کنار درمان گل مژه از عسل استفاده کنید

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
ملیکا ترابی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

چای سبز کیسه ای رو میخوام امتحان کنم واسه درمان گل مژه. امیدوارم جواب بده

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مستوفی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

برای درمان طبیعی گل مژه چشم در طب سنتی از گشینیز همونطور که در مقاله هم هست استفاده کنید انشالله در کمترین زمان خوب میشه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
سیما محمدی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

درمان گل مژه چشم معمولا به صورت طبیعی برطرف میشه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
شیوا رستمی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

فکر نمیکردم آنقدر شدید باشه که نیاز به جراحی و تخلیه تو بیمارستان داشته باشه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
پریا قاسمی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

دوستم سالی یه بار گلمژه میزد و خودش خود به خود خوب میشد

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
زینب ابتکار
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

من فکر میکردم فقط یه نوع گل مژه وجود داره واقعا همون‌طور که گفتید خیلی دردناکه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
آرتام متمدن
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

انقدر گل مژه جزییه به عنوان بیماری بهش نگاه نمی کردم. استفاده کردم از مطلبتون. مرسی

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مریم فرمانفرمائیان
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

نگرانی خاصی نیست اکثرا با درمان درست خونگی حل میشه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
فریبا مجاهد
3Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

من متوجه شدم اکثر افراد حداقل یکبار دچارش میشن دلیل شایعش هم گردوغباره

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
پیمان هاشمی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

چشم ناحیه حساسیه، بیشتر مراقبش باشیم

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
گیتی قهرمان
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

من یکبار به گل مژه دچار شدم خودش روز بعد برطرف شد خداروشکر

gold Drama 0 silver Drama 0