ویژگی های یک پرستار خوب چیست؟

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 20021      نظرات کاربران (3)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

در واقع یکی از ویژگی‌‌‌های برجسته و بسیار مهم پرستاران منظم بودن است. در صورتی که این ویژگی محقق شود و پرستار بتواند با دقت و همچنین به صورت منظم به بیماران رسیدگی کند، آن پرستار تبدیل به یکی از بهترین افراد بیمارستان از نظر بیمار خواهد شد.

ویژگی های یک پرستار خوب را نمی توان به صورت دقیق بیان نمود و بگوییم که تنها این موارد ویژگی های پرستار خوب هستند بلکه به موارد زیادی می توان در این خصوص اشاره کرد ولی دقت به موارد گفته شده در ادامه مقاله می تواند راهنمای بسیار خوبی برای به دست آوردن ویژگی های یک پرستار خوب باشد.

۱)منظم باشد

در واقع یکی از ویژگی‌‌های برجسته و بسیار مهم پرستاران منظم بودن است. در صورتی که این ویژگی محقق شود و پرستار بتواند با دقت و همچنین به صورت منظم به بیماران رسیدگی کند، آن پرستار تبدیل به یکی از بهترین افراد بیمارستان از نظر بیمار خواهد شد. به دلیل اینکه در بررسی شکایت تعدادی از بیماران، میزان قابل توجهی به این اشاره داشتند که در روند درمانی آن‌ها تاخیر وجود دارد. البته از این موضوع نیز نباید غافل شد که برخی موارد پرستار بخش در این تاخیر نقشی ندارد و به دلایل دیگری این اتفاق رخ می‌دهد ولی با توجه به آن‌که پرستار بیشترین فردی است که با بیمار در ارتباط است رعایت این‌نکته می‌تواند به میزان زیادی وی را حرفه‌ای نشان دهد.

شاید رعایت نظم آن‌قدرها هم سخت نباشد ولی زمانی که در اکثر بیمارستان‌ها استانداردهای موجود رعایت نمی‌شود و نسبت پرستار به بیمار چندین برابر استاندارد می‌گردد، منظم بودن تبدیل به یکی از کارهای دشوار در محیط کاری می‌شود و به همین دلیل است که پرستار منظم می‌تواند به راحتی از سایر همکاران خود متمایز گردد و در واقع یکی از مهم‌ترین ویژگی ‌های یک پرستار خوب منظم بودن است.

پرستار- خدمات پرستاری- بیمار- درمان- مرکز درمانی- ارتباط با بیمار

۲)برقراری ارتباط موثر با بیمار

یکی دیگر از ویژگی های یک پرستار خوب این است که بتواند با بیمار یک ارتباط موثر و کاربردی را شکل دهد. شاید در ابتدا این امر کاری ساده به نظر برسد ولی زمانی که بیماران مختلف با شرایط فرهنگی مختلف را در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که این امر نیاز به تمرین و تلاش زیادی دارد. در ضمن در بسیاری از مواقع ما از تمامی مهارت‌های ارتباطی با بیماران مطلع هستیم ولی نکته‌ای که وجود دارد شلوغ بودن بخش و تعداد زیاد مراجعه کننده‌گان است که این موضوع را پیچیده‌تر نیز می‌نماید.

۳) از جمله ویژگی های یک پرستار خوب توانایی برقراری ارتباط با سایر همکاران

مورد بعدی توانمند بودن پرستار در برقراری ارتباط با سایر همکاران خود می‌باشد. منظورمان از همکار هم پرستاران است و هم سایر اعضای تیم درمانی مانند پزشک،بهیار،کمک‌بهیار،کمک‌پرستار و …

حتی گاهی مواقع توانایی برقراری ارتباط با این افراد مهم‌تر از برقراری ارتباط با همکاران پرستار است. با توجه به اینکه پرستاران تقریبا درک مشترکی نسبت به شرایط یکدیگر دارند بنابراین در چنین شرایطی برقراری ارتباط با آنها نسبتا راحت می‌باشد. مسئله اصلی ارتباط با غیر پرستار است مخصوصا پزشکان متاسفانه در حال حاضر و در شرایط موجود ارتباط بین پزشک و پرستار در برخی موارد اصلا قابل قبول نیست. میزان نارضایتی پزشک از پرستار و همچنین پرستار از پزشک در حال افزایش است و این موضوع کاملا ضروری است که درصدد پیدا کردن راه‌حلی در این خصوص برآییم. بنابراین اگر یک پرستار قادر باشد ارتباط موثری را با سایر پزشکان صورت دهد مطمئنا به میزان بسیار زیادی خود را از سایر همکاران پرستار و همچنین سایر اعضای تیم درمانی متمایز خواهد ساخت. پس یکی دیگر از ویژگی های یک پرستار خوب توانایی برقراری ارتباط با سایر همکاران مخصوصا پزشکان می‌باشد.

۴)مسئولیت پذیر بودن

لحظه بلوغ انسان‌ها زمانی است که مسئولیت صددرصد کارهای خود را بر عهده بگیرند

مسئولیت پذیری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر انسان موفق است.خارج از محیط بیمارستان و خارج از پرستار بودن،زمانی که ما مسئولیت صددرصد تمامی کارهایمان را بر عهده بگیریم زمینه‌ای برای رشد و پیشرفت خود فراهم ساخته‌ایم. مطمئنا فردی که مسئولیت کارهای خود را بر عهده نمی‌گیرد به هیچ عنوان پیشرفت را نیز تجربه نخواهد نمود. فرد مسئولیت ناپذیر در صورت شکست دیگران را مقصر می‌داند و این امر همواره وی را در حال شکایت کردن و همچنین دجا زدن باقی می‌گذارد. بنابراین نه تنها ویژگی های یک پرستار خوب بلکه از ویژگی های یک انسان موفق مسئولیت‌پذیری است و تلاش کنیم در تمام زندگی و در تمامی کارهایی که انجام می‌دهیم مسئولیت پذیر باشیم. این موضوع نیز دشواری‌های خاص خودش را دارد به عنوان مثال زمانی که ما به عنوان یک پرستار مرتکب یک اشتباهی شده‌ایم و می‌دانیم که اقرار این مسئله موجب جریمه‌ی سنگینی خواهد شد، خب مسلما در این شرایط گفتن حقیقت و اینکه اصل موضوع از چه قرار بوده‌ است نیاز به شهامت بسیار زیادی دارد که هر کسی قادر به انجام آن نیست.

۵)تکرار نکردن اشتباهات خود

این مورد نیز مانند مورد قبلی صرفا به پرستاران و اعضای تیم درمانی محدود نمی‌شود بلکه اگر قصد پیشرفت و ترقی در هر حرفه‌ای را داشته باشیم نیازمند آن است که به این جمله توجه کنیم:

اشتباهات دیگران را تکرار نکنیم و اشتباهات خود را نیز دو بار تکرار نکنیم.

اگر به این جلمه عمل کنیم مطمئنا از بسیاری از همکاران متمایز خواهیم شد و از سرعت رشد ما به شدت افزایش خواهد یافت. موارد گفته شده بخشی از ویژگی های یک پرستار خوب محسوب می‌شد ولی نکته‌ی دیگر این است که شاید بتوانیم به این لیست چندین و چند عدد دیگر اضافه نمود ولی در صورتی که بتوانیم به همین نکات گفته شده عمل کنیم و تمامی آن‌ها را اجرا نماییم مطمئنا تحولی عظیمی را در کار و زندگی خود ایجاد کرده‌ایم. پس تلاش کنیم قبل از فراگرفتن ویژگی‌های دیگر برنامه‌ای برای عملی کردن این پنچ ویژگی را ایجاد نماییم.

 



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 3 نظر
کاربر عادی
سطح :
14
396
1164
mohammad parsa
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

پرستار

معصومه

سلام من می خواهم پرستار شوم

زهیرا 👯‍♂️

عالی بود

gold Drama 0 silver Drama 0