انتقاد بیماران و کنترل حس تدافعی

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 1826      نظرات کاربران (2)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

به صورت طبیعی زمانی که از ما انتقادی صورت می گیرد اولین حسی در ما ایجاد می گردد حس تدافعی است. این دفاع نیز به دلیل نگرانی و تشویش روبرو شدن با انتقاد است. در واقع انتقاد دردناک است و باید این موضوع را بپذیریم و همواره نیز در نظر داشته باشیم که اگر از فردی انتقادی را صورت دادیم این موضوع ناراحتی و درد به همراه دارد.

انتقاد بیماران را چگونه کنترل نماییم؟

به صورت طبیعی زمانی که از ما انتقادی صورت می گیرد اولین حسی در ما ایجاد می گردد حس تدافعی است. این دفاع نیز به دلیل نگرانی و تشویش روبرو شدن با انتقاد است.  در واقع انتقاد دردناک است و باید این موضوع را بپذیریم و همواره نیز در نظر داشته باشیم که اگر از فردی انتقادی را صورت دادیم این موضوع ناراحتی و درد به همراه دارد. اگر ما قادر نباشیم تا حس تدافعی ناشی از انتقاد را کنترل نماییم و این تشویش را به حداقل برسانیم مطمعنا در برخوردهای خود به مشکل برخواهیم خورد.

به عنوان مثال تصور نمایید که یک بیمار به دلایل مختلف انتقادی را صورت می دهد (به عنوان مثال به دلیل تاخیر در رسیدگی به بیمار) در این شرایط اگر بر حس تدافعی ایجاد شده غلبه نشود و این حس تبدیل به یک عمل تدافعی گردد مطمئنا به تخریب این رابطه خواهد انجامید و به دنبال آن نیز روز بدی برای خود و بیمار رغم زده ایم. بنابراین تلاش نماییم تا در برخورد با انتقاد های صورت گرفته این حس تدافعی و همچنین تشویش ناشی از روبرو شدن با انتقاد را به حداقل برسانیم.

درمان- دکتر متخصص- بیمارستان- دارو- منشی- خدمات پرستاری- پزشک

واکنش تدافعی در برابر انتقاد بیماران نشانه چیست؟

این واکنش تدافعی منجر به اجازه دیگران بر سلطه طلبی بر ماست زیرا واکنش دفاعی نشان میدهد که ما آماده ایم تا نظر دیگران را بر خود تحمیل کنیم و تحت تاثیر نظر آن ها قرار بگیریم. در این شرایط اگر فردی با هدف سلطه گری و تخریب قصد انتقاد از ما را داشته باشد مطمعنا از برخورد واکنشی ما خوش حال خواهد شد و می داند که به هدف خود رسیده است چون توانسته با انتقاد خود حس تدافعی و به دنبال آن خشونت را در ما ایجاد نماید.

بنابراین برای مدیریت نقدپذیری خود ابتدا لازم است تا دیدگاه درستی در خصوص حس تدافعی که در ما ایجاد می شود داشته باشیم و بدانیم که این حس طبیعی است و هنر ما به عنوان یک عضو مجرب از تیم درمان این است که قادر باشیم تشویش و حس تدافعی ناشی از انتقاد را کنترل نماییم.

 



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 2 نظر
کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
یاسمن ابراهیمی
5Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

بسیار عالی بود

کاربر عادی
سطح :
1
0
1038
غدیری
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

سلام کنترل روابط بین بیمار و پزشک خیلی مهم خصوصا با پرسنل مهمتره

gold Drama 0 silver Drama 0