وعده‌های کذب به بیمار

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 3528      نظرات کاربران (18)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

وعده‌ های کاذب به بیمار یکی از موضوعاتی است که به‌نوعی می‌تواند گریبان گیر تمام اعضای تیم درمانی گردد. وعده‌های که خلاف واقع داده می‌شوند و باعث شکل‌گیری نادرست دیدگاه بیماران نسبت به بیماری‌شان می‌شود.

وعده های کاذب

لازم است تفاوت وعده های کاذب و روحیه دادن به بیمار را بدانیم!

وعده‌های کذب به بیمار  یکی از موضوعاتی است که به‌نوعی می‌تواند گریبان گیر تمام اعضای تیم درمانی گردد. وعده‌های که خلاف واقع داده می‌شوند و باعث شکل‌گیری نادرست دیدگاه بیماران نسبت به بیماری‌شان می‌شود.

منظور ما از وعده‌های کذب به بیمار چیست؟

در ابتدا باید به این نکته توجه داشته باشیم که وعده‌های کاذب به بیمار با روحیه دادن دو موضوع متفاوت است. روحیه دادن به بیماران ازجمله مواردی است که توصیه می‌شود تمام اعضای تیم درمان به آن توجه داشته باشند. این موضوع در بیماری‌های مزمن و بیماری‌هایی که صعب العلاج می‌باشند ارزش دوچندان دارد. به دلیل اینکه همان‌طور که می‌دانید جهت مبارزه با این بیماری‌ها یک روحیه و امیدواری بالایی را باید در بیماران به وجود آورد. بنابراین دادن روحیه مناسب به بیماران را اصلاً نباید با وعده‌های کاذب اشتباه گرفت؛ پس منظور ما از دادن وعده‌های کاذب به بیمار چیست؟

وعده های کاذب , روحیه دادن به بیمار
تفاوت وعده های کاذب و روحیه دادن به بیمار

شاید بتوان وعده‌ی کذب را به این صورت تعریف کرد که: وعده های کاذب )

«هر گفته‌ای که خلاف واقع باشد و بتواند بر درمان بیمار تأثیر سویی داشته باشد»

رعایت یک اصل مهم در گفت‌وگو با بیماران

در برخی موارد وجود دارد که بهتر است اصل موضوع را با بیمار مطرح نکنیم به‌عنوان‌مثال: وعده های کاذب )

زمانی که در سخنرانی یکی از مطرح‌ترین مشاوران ایران شرکت کردم ایشان یک داستان را تعریف کردند که بیان آن خالی از لطف نیست چندساله پیش یک کودک ۷  ساله‌ای را نزد ایشان آورده بودند و از ایشان خواسته بودند که خبر فوت مادر این کودک را به او بدهند. مادر کودک به دلیل بیماری HIV فوت کرده بود و خود کودک نیز به این بیماری دچار شده بود. در زمان مشاوره کودک فقط از مادر خودش صحبت می‌‌کرد و می‌گفت مطمئن است که مادر او دوباره پیش او خواهد آمد و توجیه جالبی داشت.

دختربچه هفت‌ساله می‌گفت: وعده های کاذب )

او مادر است و مادر هیچ‌گاه فرزندش را رها نمی‌‌کند و مطمئنم که برخواهد گشت. مشاور نیز به‌هیچ‌عنوان به او نگفت که مادرش فوت کرده بلکه به او گفت: من هم با تو موافقم که مادرت برخواهد گشت ولی مادر تو به خاطر بیماری که دارد توانایی کار کردن و فراهم کردن پول را ندارد تو سعی کن با تمام تلاش درس بخوانی تا بتوانی در آینده شغل خوب همراه با درآمد خوب داشته باشی تا در زمان روبرو شدن با مادرت با کلی پول به استقبال او بروی. کودک با ذوق و شوق و با روحیه عالی به درس خواندن خود ادامه داد و امید اینکه مادرش روزی به دیدار او خواهد آمد همیشه به او نیرو و انگیزه می‌‌داد.

متأسفانه دختربچه نیز به دلیل بیماری HIV  دو سال بعد جان خود را از دست داد ولی در این دو سال با امید زندگی کرد و به دلیل این‌که ایمان داشت روزی مادر خود را خواهد دید دست از تلاش برنداشت. خب اگر مشاور خبر فوت مادر را به او می‌داد می‌توانید تصور کنید که دو سال آینده وی به چه صورتی رغم می‌خورد. درست است که این داستان بسیار تلخ و ناراحت‌کننده بود اما می‌توان درس بزرگی را از آن گرفت و اینکه بدانیم گاهی اوقات نباید همه حقیقت به بیمار گفته شود.

چگونه بین روحیه دادن و دادن وعده‌های کاذب به بیمار تمایز قائل شویم؟

بر اساس تعریفی که بیان کردیم،روحیه دادن امری لازم است که به درمان بیمار کمک می‌کند ولی دادن وعده کاذب به بیمار باعث اختلال درروند درمان وی خواهد شد به‌عنوان‌مثال اگر به بیماری که دچار بیماری دیابت نوع دوم است گفته شود که بیماری او جدی نیست و می‌تواند با خیال راحت به همین روند زندگی و تغذیه خود ادامه دهد مسلماً عواقب جبران‌ناپذیری وی را تهدید خواهد کرد.

وعده‌های کاذب چه تأثیری در روند بیماری دارد؟

همان‌طور که توضیح داده شد وعده‌های کاذب به بیمار تأثیرات مخرب و گاهی اوقات جبران‌ناپذیری را خواهد داشت. وعده‌های کاذب در برخی موارد تأثیر سو خود را بیشتر نشان می‌دهند به‌عنوان‌مثال: وعده های کاذب )

در درمان بیماری‌هایی که نیاز به توجه و مراقبت ویژه دارند البته تقریباً تمام بیماری‌ها نیاز به توجه و رعایت نکات خاصی هستند ولی در برخی موارد این امر مهم‌تر است به‌عنوان‌مثال بیمارانی که به دلیل ‌مشکل قلبی داروی خاصی را مصرف می‌کنند برخی از داروها این ویژگی را دارند که در صورت عدم مصرف حتی به مدت‌زمان کم باعث مشکلات جدی و حتی مرگ شوند. بنابراین هیچ‌گاه از دادن وعده‌های کاذب به بیمار استفاده نکنیم مخصوصاً در برخی بیماری‌های خاص که نیاز به توجه ویژه‌ای دارند.

اقدامک

هرروز سعی کنیم حداقل ۲ مورد از بیمارانی که با آن‌ها در ارتباط هستیم را امیدوارتر سازیم و به آن‌ها روحیه دهیم و در ضمن تلاش نماییم در زمان انجام این کار مراقب وعده‌های کاذب نیز باشیم.



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

 
 
Captcha  
تعداد کل نظرات ارسالی 18 نظر
کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
مینا فیروز
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

مطالبتون عالین. امیدوارم همه پزشکا اقدامک رو انحام بدن

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
کیوانزاد
5Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

واقعا پزشکی شغل سختیه به قول خودتون یه هنره.با آرزوی سلامتی برای همه ی انسان ها و پزشکان

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
آرزو حلاجی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

همونطور که گفته شد وعده های کاذب و الکلی تو یه سری موقعیت ها نتیجه معکوس داره پزشکا باید واقعا به این نکات توجه کنن.

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
ابراهیم غفوری
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

روحیه ای که پزشکا به مراجعاشون میدن به نظر من بخشی از درمانه

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
امیر عربی
3Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

به نظر من پزشکان باید فن بیان داشته باشند و توانایی اینو داشته باشن که تلخ ترین گفته ها و تشخیص هارو جوری بگن که بیمارشون روحیه شونو از دست ندن درعین حال امید الکی هم ندن

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
بهرام
9Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

در یک مقاله ای بررسی کردم تو کشورهای همسایه چندین روانکاو،و روانشناس وجود داره که کا شون صحبت با ببماران افسرده یا بیماران نیازمند به دلداریه به امید روزی که این اتفاق در کشور ما بیوفته

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
جواد
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

گاهی پزشک با دارو و درمان به بیماراش کمک میکنه، گاهی هم با روحیه دادن. نظر بنده اینه که پزشکای ما بیشتر از سر دلسوزی بخصوص در مورد کودکان مجبور ب این کاز میشن

کاربر عادی
سطح :
5
22
8766
فرهاد
7Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

خیلی از پزشکان متخصص ما، تازگی ها فقط باعث ناامیدی بیمارا میشن، اونا از این ور بوم میوفتن ممنون از متن کوتاه و مفید #پزشکیتون

کاربر عادی
سطح :
1
0
322
باقرآبادی
6Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

حالا اين كه مريض نشيم مهمه قبول... دل خوش سيري چند حالا؟

کاربر عادی
سطح :
1
0
322
ارسلان جمشیدی
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

من موندم چرا همش سردرد مي شم زود

کاربر عادی
سطح :
1
0
322
رشیدی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

حالا اين كه مريض نشيم مهمه قبول... دل خوش سيري چند حالا؟

کاربر عادی
سطح :
1
0
322
الهام غریب
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

بابت ارسال اين آموزش ها ممنونم

کاربر عادی
سطح :
1
0
322
دانیال عرفانی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

مرسي از سايت خوبتون

کاربر عادی
سطح :
1
0
322
بهرام رضایی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

من فهميدم براي سلامتي بايد شبا از ساعت ده به بعد چيزي نخورد

کاربر عادی
سطح :
5
24
68
مریم صمدی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

نه تنها نباید به بیمار دروغ گفت و واقعیت ها را پنهان کرد، بلکه اطلاعات غلط هم نباید به او داد. البته در تمام دنیا، حتی خود پزشکان هم همه چیز را به طور کامل نمی دانند، آن چه می دانند اطلاعات آماری است که طی تحقیقات پزشکی به دست آورده اند

کاربر عادی
سطح :
5
23
296
سهیلا مهیاری
3Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

مقاله واقعا جالبی بود ، دختر من لوزه سوم داشت که خیلی اذیتش میکرد ، پزشک معالج با صحبت هایی که باهاش کرد و قول های جالبی که در مورد گردش و تفریح بعد از عمل داشت باعث شد راضی به این کار بشه .

کاربر عادی
سطح :
2
5
22
محمد رضا رفتاری
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

very good

کاربر عادی
سطح :
1
0
0
میناره الله وردیان
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

واقعا احسنتتتتتتت. واقعا این مطلب رو خواندم صحت کامل با واقعیت در ایران دارد. روحیه دادن با وعد دادن خیلی فرق میکنه.که وعده های زیاد هزینه های زیادی در پی دارد برای بیمار

gold Drama 0 silver Drama 0