هفت مرحله آموزش و مشاوره بیماران آمیزشی

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 1700      نظرات کاربران (0)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

این هفت مرحله آموزش و مشاوره بیماران آمیزشی را بخوانید: آیا شریک جنسی شما تماس جنسی با فرد دیگري داشته است ؟ - سابقه بیماري آمیزشی را داشته است ؟ - آیا آلوده به HIV می باشد؟

مشاوره بیماران آمیزشی

این هفت مرحله آموزش و مشاوره بیماران آمیزشی را بخوانید:

مرحله اول : بیمار را از بیماری آمیزشی نحوه ابتلا، راههای جلوگیری از ابتلاء بعدی و نحوه درمان آن آگاه سازیم. به بیمار توضیح دهیم که در صورت عدم درمان احتمال چه عواقبی وجود دارد. نازایی، حاملگی خارج رحمی … در مورد نام داروها و نحوه مصرف آنها و عوارض جانبی آنها نیز باید بیمار را توجیه نمائیم.مشاوره بیماران آمیزشی )

مرحله دوم : بیمار را جهت معرفی شرکاءجنسی وی کمک نمائید . به بیمار اهمیت درمان شرکاء جنسی اش را توضیح دهیم. خطر ابتلاء مجددش را در صورت عدم درمان شرکاء جنسی متذکر شوید. از آنجائیکه بیمار شما تنها کسی است که می تواند بگوید. منشاء عفونت کجاست، لازم است از تمام مهارتهای مشاوره ای برای همکاری با وی استفاده نمائید.مشاوره بیماران آمیزشی )
مرحله سوم : میزان خطر را در بیمار خود ارزیابی کنید. اگر به عوامل خطر گذشته و فعلی بیمار خودآگاهی نداشته باشید ، قادر نخواهید بود بر اساس شرایط فردی وی خدمات آموزشی و مشاوره ای را ارائه دهید.
برای ارزیابی میزان خطر بیمار لازم است پنج مسئله از وی سؤال شود : الف- رفتار جنسی فرد: ۱- اولین تماس جنسی وی در چه سنی بوده است؟ ۲- در طول زندگی و در طی سال گذشته چه تعداد شریک جنسی داشته است؟ ۳- آیا در سه ماه گذشته شریک جنسی جدید داشته است ؟ ۴- آیا در سال گذشته بیماری آمیزشی دیگری داشته است ؟ ۵- آیا در حین قاعدگی )خود یا شریک جنسی( آمیزش جنسی داشته است ؟ ۶- آیا هیچوقت به تماس جنسی که به آن تمایل نداشته است ، وادار شده است ؟ ۷- آیا تماس جنسی با جنس مخالف یا هم جنس یا هر دو داشته است ؟ ب- مصرف مواد : چند وقت یکبار از الکل یا سایر مواد مخدر استفاده می شود؟ در مورد مصرف مشترک از سوزن و سرنگ نیز سؤال شود. ج- رفتار جنسی شرکاء جنسی : – آیا شریک جنسی شما تماس جنسی با فرد دیگری داشته است ؟ – سابقه بیماری آمیزشی را داشته است ؟ – آیا آلوده به HIV می باشد؟

سایر فاکتورهای خطر

– آیا شما آلوده به HIV هستید؟  – آیا تاکنون از وسایل نافذ در پوست نظیر سرسوزن (تزریقات، خالکوبی)، وسایل ختنه و تیغ استفاده کرده اید؟ – آیا تاکنون انتقال خون داشته اید؟ چه موقع ؟ – آیا از نظر شغلی در معرض خطر می باشید؟ (پرسنل بهداشتی درمانی) – در مورد اطفال، سابقه عفونتهای والدین مانند سوزاک، سیفیلیس، کلامیدیا ، هرپس و در زمینه سوء استفاده جنسی ه- رفتار حفاظتی بیمار : ۱- برای حفاظت خود در برابر بیماریهای آمیزشی و HIV چه اقداماتی انجام می دهید ؟ ۲- آیا هرگز از کاندوم استفاده کرده اید؟در خصوص زمان و نحوه استفاده صحیح از کاندوم آموزش داده شود. ۳- آیا از رفتار جنسی کم خطر یا بی خطر استفاده کرده اید؟ چند وقت یکبار؟مشاوره بیماران آمیزشی )
مرحله چهارم : موانع تغییر رفتار پرخطر را شناسایی کنید .مشاوره بیماران آمیزشی )
مرحله پنجم : بیمار را در رابطه با میزان خطری که وی را تهدید می کند (ابتلاء به HIV ، هپاتیت و غیره؛ آگاه سازید. وظیفه شما دادن اطلاعات صحیح از میزان خطر به بیمار است. به طوری که نه ایجاد ترس بیش از حد در بیمار کند که منجر به انکار گردد و نه وی را به این مسئله بی اعتنا سازد. به عنوان مثال زمانی که  چنین عملی را انجام می دهی خطر اکتساب بیماریهای آمیزشی از جمله HIV افزایش می یابد، ولی در این مورد می توانید خود را از این بیماریها محافظت نمایید.مشاوره بیماران آمیزشی )
مشاوره بیماران آمیزشی , تماس جنسی , بیماری آمیزشی , HIV  , ایدز , هپاتیت , دکتر خوب , پزشک خوب , پزشک متخصص , دکتر متخصص
هفت مرحله آموزش و مشاوره بیماران آمیزشی
مرحله ششم : به بیمار جهت تغییر رفتارش کمک کنید. از تکنیکهای مختلف جهت تغییر رفتار استفاده کنید.
از جمله : الف- فواید جاری تغییر رفتار را ذکر کنید. فواید کوتاه مدت تغییر رفتار را به بیمار بگوئید. مثلاً ؛ از کاندوم استفاده کن تا دوباره دچار زخم تناسلی دردناک نشوی.
ب- جایگزینی یک رفتار ایمن به جای رفتار پرخطر اعمال جنسی ایمن یا کم خطر چیست ؟
۱- کاهش تعداد شرکاء جنسی، ترجیحاً یک نفرمشاوره بیماران آمیزشی )
۲- استفاده مداوم و صحیح از کاندوممشاوره بیماران آمیزشی )
۳- آشنایی با نشانه ها و علائم بیماریهای آمیزشی و درمان فوری و کامل آنهامشاوره بیماران آمیزشی )
۴- جایگزینی تماسهای جنسی نافذ پرخطر با تماسهای غیرنافذ کم خطرمشاوره بیماران آمیزشی )
۵- درمان اعتیاد دارویی (مواد مخدر)
۶- جهت معتادین تزریقی : عدم استفاده از سرسوزن مشترک و استفاده از سرنگهای یکبار مصرفمشاوره بیماران آمیزشی )
۷- جهت اقدامات بهداشتی به تسهیلاتی مراجعه نماید که اطمینان از پاکیزگی وسایل نافذ پوست و سر سوزنها وجود داشته باشد.
ج- به بیمار کمک نمایید که با موانع موجود برخورد صحیح داشته باشد. احتیاج نیست کاملاً موانع را تغییر دهد. تغییرات مختصر بهتر از تغییر نکردن است.
مرحله هفتم : فواید و نحوه استفاده از کاندوم را برای بیمار توضیح دهید.مشاوره بیماران آمیزشی )


آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 0 نظر

gold Drama 0 silver Drama 0