شروع صحبت با بیمار (ویژه پرستاران)

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 1718      نظرات کاربران (0)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

صحبت ها و گفت وگوهای پرستار و بیمار شرایط خاصی دارند زیرا این مصاحبه ها و گفت وگوها اغلب زمان کوتاهی دارند و در ضمن این گفت وگوها می تواند دفعات زیادی در طول روز تکرار گردد. بنابراین مدیریت صحبت با بیماران امری لازم به نظر می رسد و در این راستا توجه به شروع مصاحبه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

شروع صحبت با بیمار

صحبت ها و گفت وگوهای پرستار  و بیمار شرایط خاصی دارند زیرا این مصاحبه ها و گفت وگوها اغلب زمان کوتاهی دارند و در ضمن این گفت وگوها می تواند دفعات زیادی در طول روز تکرار گردد. بنابراین مدیریت صحبت با بیماران امری لازم به نظر می رسد و در این راستا توجه به شروع مصاحبه از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پرستار- خدمات پرستاری- بیمار- درمان- مرکز درمانی- ارتباط با بیمار

یک شروع قدرتمند چه نتایجی به همراه دارد؟

تعداد گفت و گوهای پرستار و بیمار بیش از سایر اعضای تیم درمان است بنابراین شروع یک رابطه مناسب با بیمار می تواند در ادامه روند درمان،دردسرهای بسیار کمتری را برای پرستار به همراه داشته باشد. بنابراین نباید از اهیت شروع قدرتمند صحبت با بیمار غافل شد.

اگر قادر نباشیم تا در ابتدای صحبت با بیمار ،یک ارتباط ایده آل ایجاد نماییم مطمعنا در سایر برخوردهایی که با بیمار داریم وی همکاری لازم را نخواهد داشت و همین موضوع تبدیل به یک معضل جدی برای پرستاران خواهد گشت. در ضمن شروع صحبت با بیمار در ادامه گفت وگوها بسیار تاثیر گذار است و به نحوی می تواند پیشبینی کننده ی رفتارها و طرز برخوردهای بعدی بیمار با پرستار باشد بنابراین سعی نماییم تا گفت و گو با بیماران و همچنین شروع یک گفت و گو را جدی بگیریم.

چگونه می توان در شروع صحبت با بیمار قدرتمند ظاهر شد؟

روش های بسیار زیادی وجود دارد که یک پرستار می تواند در شروع صحبت با بیمار استفاده نماید. به عنوان مثال زمانی که پرستار برای اولین بار بیمار را ویزیت می کند می تواند از روش های زیر استفاده نماید

۱)صحبت از یک اتفاق مشترک

در این روش ما در خصوص اتفاقاتی که رخ داده و مطمعن هستیم بیمار هم در جریان است صحبت می نماییم. به عنوان مثال در خصوص اتفاقات اخیر در جامعه(ترجیحا مثبت) و یا افزایش بیماری خاصی در یک آن فصل و خیلی از اتفاقات دیگر که هم پرستار و هم بیمار در جریان آن قرار دارند. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که در انتخاب موضوعات دقت نمایم به عنوان مثال سعی کنیم به مسائل حاشیه ای و خط قرمز ها که امکان بیان اختلاف نظر و یا حتی جر و بحث وجود دارد نپردازیم.

۲)تعریف کردن یک خاطره کوتاه

تعریف کردن یک خاطره کوتاه و مرتبط ایده ی مناسبی به نظر می رسد. در واقع  پرستار می تواند در رابطه با بیماری که در حال حاضر گریبان گیر بیمار است خاطره تعریف نماید و یا در رابطه برخوردهای قبلی جالبی که با بیماران داشته است برای وی توضیح دهد. البته با توجه به شلوغ بودن مراکز درمانی و همچنین پرمشغله بودن پرستاران،این خاطرات تا حد ممکن بهتر است کوتاه باشد.

۳)حسن جویی از بیمار (ابزاری مهم در شروع صحبت با بیمار)

این تکنیک اغلب در مواقعی به کار می رود که قبلا بیمار را دیده ایم. در واقع حسن جویی به این معنی است که به دلیل کار مثبتی که فردی انجام داده است از وی تقدیر نماییم.

 

به عنوان مثال بیماری را می شناسیم که مشکلات متعدد قبلی و عروقی دارد درضمن به رژیم غذایی خود توجهی نداشته است. اگر در گفت و گوی اخیری که با بیمار داریم متوجه شویم که وی به توصیه های کادر درمانی پایبند بوده است می توانیم وی را تشویق نماییم. البته حسن جویی زمانی می تواند تاثیر گذار باشد که برای تقدیر از فرد مقابل یک دلیل موجه داشته باشیم. و توصیه میشود که در زمان حسن جویی حتما در کنار تقدیر و تشکر از اقدامی که توسط فرد مقابل صورت گرفته است نیز صحبت شود.

۴)هدیه دادن(مخصوص اطفال)

یکی از روش های بسیار خوب جهت برقراری ارتباط اولیه با اطفال هدیه دادن است. ایجاد یک ارتباط اولیه مناسب با کودکان نقش بسیار مهمی در اخذ شرح حال از ان ها را دارد. هدیه های مختلفی را می توان استفاده نمود به عنوان مثال

۱)شکلات

استفاده از شکلات در بسیاری از مواقع می تواند کمک کننده باشد اما باید دقت داشت که کودک به بیماری خاصی مبتلا نباشد. به عنوان مثال اگر کودک تحت رژیم درمانی خاصی قرار داشته باشد استفاده از مواد خوراکی به عنوان تغذیه توصیه نمی گردد. اما در شرایط عادی و در صورتی که مصرف شکلات مشکلی را برای کودک ایجاد نمی نماید همراه داشتن تعدادی شکلات ایده ی مناسبی است.

۲)استیکرهای(برچسب های) مختلف

استیکرهای بسیار متنوعی وجود دارد که پرستاران بخش اطفال می توانند آنها را تهیه نمایند. در واقع این استیکرها که اکثرا اوقات ارزان قیمت هستند می توان به راحتی یک بسته از آن ها را تهیه نمود.

 

در واقع استیکرها در برخورد اول بسیار تاثیر گذار هستند و می توان از این وسایل در شروع گفت وگو با کودک استفاده نمود. به عنوان مثال می توان یکی از آنها را بر روی اسباب بازی کودک بچسبانیم.

با وجود اینکه شیفت ها تغییر می کند چه نیازی هست که رابطه مناسبی داشته باشیم؟

این سوال ممکن است برای عده ای از پرستاران به وجود بیاید که با وجود تغییر شیفت چه نیازی به ارتباط موثر با بیماران وجود دارد. دلایل متعددی را می توان برای پاسخ به این سوال در نظر گرفت اما مهم ترین آن ها موارد زیر هستند

۱)ایجاد آرامش ذهنی

یکی از مهم ترین دلایلی که نیاز به شروع ارتباط مناسب با بیمار و به دنبال آن ایجاد یک ارتباط کاربردی با بیماران هست، داشتن آرامش و حس خوب ناشی از ایجاد این ارتباط می باشد. در واقع شاید در ظاهر این گونه به نظر برسد که هدف از ارتباط مناسب،رفاه حال بیماران است در حالی که یکی از مهم ترین اهداف،به وجود آوردن آرامش ذهنی در فضای بیمارستان می باشد. شاید این ارتباط فقط در حد هشت ساعت باشد اما لازم است که در همین هشت ساعت نیز آرامش ذهنی و روحی مناسبی داشته باشیم. بنابراین حداقل برای ایجاد آرامش ذهنی شروع صحبت با بیماران را جدی بگیریم

۲)ادامه دار بودن بستری تعدادی از بیماران

البته درست است که برخی از بیماران تنها چند روز و شاید یک روز بستری باشد اما ممکن است تعدادی بیماران نیز به مدت چندین هفته و یا چندین ماه در بیماستان به سر ببرند. خب در نظر بگیرید یک پرستار اگر قادر به برقراری ارتباط اولیه مناسب با بیمار نباشد خب مطمعنا بیمار نیز همکاری مناسبی با وی نخواهد داشت. و متاسفانه این پرستار در روزهای اینده دچار درد سرهای بزرگی در جهت متقاعدسازی بیمار خواهد گردید.

در پایان

تلاش نماییم تا شروع صحبت با بیمار را جدی بگیریم و سعی کنیم هر روز حداقل یکی از روش های گفته شده را در برخورد با بیماران انجام دهیم.

 



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 0 نظر

gold Drama 0 silver Drama 0