اصول مهارت های تفکر

آخرین بروز رسانی :      تعداد بازدید 7028      نظرات کاربران (114)
معرفی به دوستان اشتراک گذاری

این صفحه جهت مبحث آداب پزشکی دانشجویان علوم پایه پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران ارائه شده است

اصول مهارت های تفکر

فکر می کنید اگر به عنوان مشاور ریاست دانشگاه علوم پزشکی ایران انتخاب شوید، کدام راهکارها را برای افزایش سطح آموزش علوم پایه پزشکی پیشنهاد می دهید؟



آخرین مقالات بازدید شده



اگر سؤال يا نكته يا نظري در اين زمينه داريد، مشتاقانه منتظر خواندنش هستيم.

Captcha
تعداد کل نظرات ارسالی 114 نظر
کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
کیمیا زارعی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

از راهکار هایی که موجب ارتقا کیفیت میشود می توان به اولویت دادن فعالیت های گروهی و تاکید بر مهارت های عملی در فرایند آموزش و همچنین استفاده از اینترنت بهتر در دانشگاه برای دیدن فیلم های آموزشی معتبردر کلاس های عملی اشاره کرد. معرفی سایت های پژوهشی یا در اختیار گذاشتن فیلم های آموزشی ممرتبط با بحث درسی ( با توجه به اینکه بیشتر سایت ها فیلتر هستند) به دانشجویان همچنین می تواند بسیار مفید باشد تغییر شیوه سنجش دانشجویان به این صورت که تنها وابسته به نمره فاینال نهایی نباشد و ارزشیابی در طول ترم انجام شود هم مطمئنا بی تاثیر نخواهد بود.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
حمید رضا صراف زاده
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

با عرض سلام ، به نظر من برای آموزش بهتر پزشکی در علوم پایه بهتر است از از دانشجویانی که این دوره را طی کردند مشاوره گرفت و از مجموع افکار آن ها بهترین را انتخاب کرد . یعنی روش های مثبت آموزش راتقویت کرد وروش های منفی را تعدیل کرد .همین طور از فیلم های آموزشی و مشاهدات مستقیم که در یادگیری موثرترند استفاد ه کرد.. بهتراست بطور مفهومی مطالب آموزش داده شود .در بعضی از دوروس شایدآموزش مجازی به صرفه تر ومفیدتر باشد .در این دوره بهتر است تمرکز روی فراگرفتن باشد تا تحقیق ، چون باید تا یک سطحی مطالب را به فردآموزش داد تا ایده ای برای تحقیق پیدا کند.اگر هم تحقیقی داده می شود متناسب با مبحث آموزش داده شده باشد.تشویق دانشجویان موجب همکاری بیشتر آنها با اساتید وبرنامه ریزان آموزشی خواهد شد.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
کورش کریمی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

با عرض سلام و ادب من کورش کریمی، دانشجوی سال سوم پزشکی در مجارستان هستم و این اولین ترمی هست که افتخار تحصیل در دانشگاه ایران را ***ب کردم و متاسفانه با شیوه آموزشی دانشگاه آشنایی کافی را ندارم.. برای شناخت راهکار ها و بهبود سیستم آموزشی به نظر من اولین قدم داشتن شناخت کافی از سیستم آموزشی و درمانی کشور و عیب یابی آن است. تا پس از پیدا کردن مشکلات در صدد رفع آنها بر آییم. یکی از لازمه ها ی بدست آوردن این شناخت نیز بررسی نزدیک و پرسش از دانشجویان و اساتید برای دریافت نظرات و بازخورد های آنها است. برنامه ریزی صحیح و پیاده سازی عملی و علمی سیستم های نوین آموزشی و استفاده از دستگاه ها و تکنولوژی های به روز و پیشرفته ی دنیا. پیاده سازی روش های آموزشی زیر : آموزش توأم دانشجو و استاد محور آموزش جامعه نگر ( community oriented education ) آموزش مبتنی بر موضوع ( ( subject based education آموزش سرپایی (outpatient based educatio) آموزش بیمارستانی (hospital based education ) آموزش مبتنی بر وظایف حرفه ای (task based education) آموزش مبتنی بر مشکل (problem based education) از موارد موثر دیگر میتوان مطالعه و بررسی دقیق و الگو برداری از نظام های آموزشی موفق و بهبود همکاری های بین اللملی میتوان اشاره کرد. یکی از مشکلات اساسی به نظرم کمبود تعامل در کلاس میباشد و برای بهبود این مهم برگزاری کلاس ها با تعداد بسیار کمتر دانشجو برای مثال ۵ دانشجو میتواند بسیار موثر تر باشد و این هم به یاد گیری بهتر و افزایش سطح تمرکز دانشجویان کمک شایانی خواهد کرد. تقویت زبان دانشجویان و اساتید نیز بسیار مهم است برای مثال بسیاری از اساتید در پردیس بین الملل بسیار با لهجه بدی صحبت میکنند که این باعث کمتر شدن اشتیاق و علاقه به گوش دادن درس و کم شدن تمرکز و توجه میشود. تدریس زبان های پیشرو دیگر در کنار انگلیسی برای مثال فرانسه نیز به دانشجویان و حتی اساتید کمک خواهد کرد از رفرنس های روز دنیا آگاهی پیدا کنند و به روز باشند. تشویق دانشجویان به برنامه ریزی و نظم و ترتیب و همچنین حفظ سلامتی جسمی و روحی دانشجویان نیز از دیگر موارد مهم و موثری میباشد که بر کیفیت یادگیری آنان تاثیر به سزایی دارد.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
آتنا افخمی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

یکی از مهمترین اقداماتی که باید صورت بگیرد نظارت کامل بر کار اساتید« برگزاری کامل کلاس و تدریس کامل دروس ، تدریس دروس به صورت کاربردی نه فقط حفظ کردن و یا بیان کردن مطالب، مشارکت داشتن با دانشجو و انعطاف داشتن برنامه ی آموزشی و ...» برگزار کردن کارگاه های عملی بیشتر برای اکثر درس ها

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
شیرین رئیس زاده
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

برنامه ریزی دقیق تر و کاربردی تر تمرکز بیشتر روی آموزش دروس عملی و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا مثل انواع اپ ها اناتومی و... و استفاده از منابعی مثل یوتیوب و وب سایت های علمی خارج کردن سیستم از حالت فرمالیته و فوکوس روی یادگیری دانشجویان و کاربردی بودن مطالب ارائه شده با ارزشیابی مستمر ولی از روش هایی که صرفا دانشجو مکلف به پاس شدن و ***ب حد نصاب نباشد و بار روانی این قضیه و فشردگی برنامه مانع مطالعه عمیق و روحیه کاوشگر او نشود . مشارکت بیشتر اساتید و دانشجویان در کلاس های درس به طریقی که روابط اجتماعی فرد بدون فشار روانی و تحقیر بلکه به هدف پرورش و بالندگی و تمرین , رشد کند. تدریس کاربردی زبان های کشورهایی که در رشته پزشکی جزو پیشرو ها هستند مانند زبان آلمانی در کنار انگلیسی سیستم جای feedback دادن به دانشجو بدهد تا بتواند فعالیت بهتری در چارچوب های تعیین شده داشته باشد و ارتباطات دو طرفه باشد. عوض کردن سیستم ارزیابی مثلا ارائه دادن خلاصه درس توسط دانشجو در قالب پروژه, تحقیق , فیلم و ویس و درخواست ایده پردازی و از او تغییر نحوه تدریس طوری که دانشجو به دنبال چرا ها و سوالات بنیادی تر برود

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
معین رجب پور
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

یکی از مهم ترین کارها، افزایش دادن بهره وری کلاس های درس است. به این صورت که درصد بالایی از حجم دروس در همان کلاس درس توسط دانش جویان آموخته شود. این اتفاق نیازمند تغییر شیوه ی معمول آموختن و بهره گیری از اساتید باتجربه تر و سایر ابزار آلاتی که به یادگیری بهتر کمک کند، می باشد. در دروس عمومی بیشتر مبنا بر طرح پرسش از سوی دانش جویان و ارائه پاسخ در کلاس توسط استاد و سایر دانش جویان باشد تا در نهایت سبب رفع برخی از سوالات دانشجویان شود نه صرفا حفظ کردن و گوش دادن در کلاس. ارزش یابی دانشجویان هم به نظر بنده نباید صرفا در یک امتحان انجام شود. بهتر است تا این ارزش یابی در طول ترم و با ازمونک های بیشتر و یا برخی کارهای تحقیقاتی و حضور موثر سر کلاس درس باشد. در اخر اینکه کمیته تحقیقات هم بایستی فعالیت بیشتری داشته باشد تا یادگیری از طریق انجام پروژه و ارائه آن هم برای دانش جویان صورت گیرد.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
shivakushari
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

این فکری خیلی خوبی هست که بخوایم از کشورهای خارجی ایده بگیریم،بنظرم خیلی زوده نیاز به بستر سازی های زیادی داره، اما عمق فاجعه جایی مشخص میشه که ما وقتی یک حادثه مثه بیماری کرونا بوجود میاد تازه میفهمیم دانشجو ها و اساتیدمون ساده ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای ب روز رو نمی تونن استفاده کنن و یا اینکه مشکل در برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو مشاهده میشه. اساتیدمون تو محیط هایی اموزش میدادن که از یک طرف صدای ساختمان سازی میومد از یک طرف میکروفون خوب نداشتن کیفیت اسلایدهای ارائه شده پایین، خیلی بهتر میشد اگه اموزش مجازیمون با ویدیوی استاد همراه بود و اساتید امکانات لازم رو برای اموزش در اختیار داشتند.خیلی از دانشجوها و اساتید هنوز نیازمند شرکت در دوره های کار با این نرم افزارها هست.اگر برنامه ی امتحان ها و کلاس ها منظم تر بود،اکثر دانشجو ها در این مدت دچار افسردگی روحی شدن فضای رقابتی برای درس خوندن از بین رفته و بخاطر مشکلات ازمون های مجازی دانشجوهای تلاشگر هم همتی برای تلاش ندارن چون دیگه فرق بین دانشجوی درس خون و غیر درس خون نیست. و اینکه کاش ترتیبی داده میشد ک کلاسهای عملی و کار در فضای بیمارستان شبیه کشورهای خارجی از ترم های پایه برای دانشجو فراهم بود.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
محمد حسین کلهری
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

به نظرم وجود برخی دروس عمومی هیچ لزومی ندارد و اگر حذف شود فرصت دانشجو برای مطالعه و یادگیری مطالب کاربردی و لازم بیشتر می شود. پزشکی شغلی است که در ارتباط مستقیم با مردم است پس لازم است که برخی مهارت های ارتباطی هم به دانشجویان آموزش داده شود چون متاسفانه هستند پزشکانی که دانش زیادی دارند اما نحوه برقراری ارتباط با بیمار را بلد نیستند. همچنین پزشکی شغلی هست که برخی مواقع لازم به تصمیم گیری خیلی سریع دارد یعنی شاید حداکثر وقت پزشک برای تصمیم گیری شاید درحد چند ثانیه باشد، برخی افراد این توانایی رو دارند که سریع ، تصمیم عالی بگیرند اما به نظرم باید به نحوی بر روی ***انی که این توانایی را ندارند یا ضعیف هستند کار کرد.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
پارميدا علايي
3Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

در اولين گام، پيشنهاد مي دهم كه برنامه اي آموزشي براي استادان تدارك ديده شود كه در آن راهكار هايي داده شود كه دانشجويان خلاق تر و باتفكري پوياتر زيردستشان آموزش ببينند و زير ساخت هايي به همين منظور فراهم ميكنم. روي كميته ي علمي و پژوهشي دانشگاه سرمايه گذاري مي كنم و سعي ميكنم كه با تبليغات جذاب، دانشجويان علاقه مند و بااستعداد را جذب كنم.هم چنين در نمره دهي سهم بيشتري براي كارهاي عملي و مشاركت فعال و تفكر دانشجويان اختصاص مي دهم و سعيم بر اين خواهد بود كه بين اين بخش و بخش نظري تعادل برقرار شود.اختصاص سهم كمتر يا حذف درس هاي به اصطلاح مشابه! و كم ارتباط تر به رشته ي دانشجويان را پيشنهاد خواهم داد كه انرژي و وقت افراد اتلاف نشود و درس هاي كاربردي تر را جايگزين اين جمله دروس خواهم كرد.همچنين شيوه هاي آموزشي را با آخرين متد هاي جهاني همگام ميكنم و تكنولوژي روز را بيشتر آميخته با تحصيل دانشجويان خواهم كرد.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
سیده فاطمه هاشمی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

تقسیم بندی دانشجویان به گروه های کوچک و قابل رسیدگی اجباری کردن ارائه کنفرانس های گروهی برگذاری گروه های تمرین و رفع اشکال دانشجویی ( student study groups) کلاس هایی با محتوای آماده ی آفلاین و کلاس های رفع اشکال آنلاین توسط اساتید

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
زهرا کوگیر چگینی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

باتوجه به اینکه یه عده از دانش جویان شاید در نزدیکان خود ***ی رو نداشته باشند که در حیطه درمان کار بکند ، بسیار مفید خواهد بود که کارگاه های آموزشی و پرسش و پاسخ برگزار بشه توسط فارغ التحصیلان یا ترم بالایی ها درباره ی چگونگی تحصیل در این رشته ، زندگی دانشجویی و آزمون های مختلف مثل علوم پایه و...چون گاهی اوقات اطلاعاتی که ما از منابع مختلف بدست میاوریم با اصل واقعیت بسیار متفاوت است. دو : اینکه هر درسی که ارائه میشه در کنارش ، هدف ، کاربرد و چشم انداز اون درس هم ارائه بشه که این به نوبه خود انگیزه را بسیار افزایش میدهد . سه : پژوهش ها صرفا جمع آوری داده های موجود قبلی نباشد بلکه در راستای یک نوآوری و یافته نوین باشد که لازمه ی آن در اختیار گذاشتن وقت کافی به دانشجو و همراهی بیشتر اساتید و دانشگاه است.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
فاطمه کلانتری
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

حتما از همان ترم های اول یادگیری یک سری مهارت ها در قالب کلاس های عملی در اولویت قرار میدادم مثل nursing skill, first aid و.... دروس عمومی را حذف میکردم و دروسی که به پزشکی مرتبط هستند مانند marketing , effect of media , contraversial effect را جایگزین اآن دروس می کردم ، به تکمیل کردن و مجهز کردن آزمایشگاه ها می پرداختم ، تمامی کتب رفرنس مورد نیاز دانشجویان را در کتابخانه فراهم می کردم، به اساتید تأکید میکردم که تدریس پویا و visual را سر لوحه خود قرار دهند و حتی الامکان از ویدئو و تصاویر استفاده کنند، اینترنت رایگان در محیط دانشگاه برای دانشجو ضروری است، در ایام امتحانات ساعت باز بودن کتابخانه را تا ۱۲ شب تمیدید میکردم تا دانشجویان با خیال آسوده تا پاسی از شب مشغول به مطالعه باشند، از همان ترم اول دانشجویان باید با cadavere رو به رو شوند و یادگیری دروس آناتومی از آن باشد ، فراهم کردن محیطی دوستانه و برقراری ارتباط بین استاد و دانشجو به طور مستقیم نه صرفا از طریق نماینده و پاسخگو بودن استاد بعد از چند روز !

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
farrokhlagha hosseini
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

استفاده از منابع با کیفیت بالا و همین طور طبقه بندی شده به دانشجویان کمک میکند که مطالب را در شرایطی به دور از استرس و عجله بخوانند که این خود به افزایش یاد گیری کمک میکند. مطالب با حجم بسیار بالا تمرکز دانشجویان را از سمت یاد گیری بهتر منحرف میکند.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
حسام احیاکننده
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

قدم اول ایجاد یک ساختار دینامیک تبادل نظر بین دانشجویان و هیئت علمی، برگزرای ورک شاپهایی که توسط دانشجویان اجرا بشه اما تحت نظارت اساتید، ایجاد یک شبکه ثبت نظر توسط دانشجویان نسبت به عملکرد، رفتار، شیوه آموزش و برخورد اساتید با دانشجویان، بدین شکل که اساتید هر ترم سنجش و ارزیابی بشوند از همه جهات چه روانی چه آموزشی که یک حس رقابت هم در اساتید ایجاد بشه برای ***ب عناوینی چون بهترین اساتید سال.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
میلاد اژراک
2Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

اولین کار اینکه واقعا درسهایی که لزومی در رشته ما نداره و به دلایل غیر درسی و غیر علمی در این رشته باید طی بشن رو حذف میکردم.مشکل عمده ی دوم اینکه پزشکی علمی عملی است که به نحوی ارتباط پزشک و بیمار خیییلی وابسته است ولی متاسفانه خیلی به این مسئله توجه نمیشود و ما میبینیم که بسیاری از دکترها عملا بدون اینکه کامل حرف بیمار رو بشنوند و بیمار را توجیه کنند که چرا بیمار است و کدام دارو برای چه قستمی از بیماریش لازم است،فقط تجویز میکنند و تمام.بخش بعدی در رابطه با نحوه و محتویات درسی اساتید است که باید آپدیت باشد تا دانشجو با پیشرفتها و علم روز دنیا خو بگیرد(عمده مشکل دوران دبیرستان).باید خلاق بودن به دانشجو آموخته شود از راه اصولی نه اینکه کلا استاد درسو ول کنه به بهانه خلاق بودن دانشجو.نحوه سنجش دانشجو در امتحانات باید عوض بشود.باید از دانشجو سطح علمیش رو مورد ارزیابی قراربدن نه سرعت پاسخ دهیش رو.پیشنهاد من ارائه دروس به صورت پرپوزال در آخر هر ترم در مورد تک تک درسهای طول ترم است نه پاسخ دهی به تست🤦🏻‍♂️ مورد آخر اینکه،دانشگاه محل ***ب اطلاعات و آموزش دانشجوست نه مکان گذراندن تایم موظفی کارمندان و اساتید.باید استاد و مشاوران و رئیس دانشکده با دانشجو ارتباط بگیرند مشکلات رو بشنوند راه حل هارو بشنود و برای دانشجوها تصمیم درست رو بگیرند

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
مریم سوهانی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

با سلام. به نظر من بهتره که نظارت بیشتری وجود داشته باشه. بخصوص در این شرایطی ( مجازی شدن کلاسها) که هیچکدوممون قبلا تجربه اش رو نداشتیم. این نظارت هم باید بر نحوه ی عملکرد و محتوایی که اساتید لطف میکنن و در اختیار دانشجویان قرار میدن باشه، هم بر نحوه ی شرکت دانشجویان در کلاسها. چراکه در برخی از درسها کم و کاستی هایی دیده میشه که در آینده نتیجه ی خودشون رو نشون میدن. از جمله دروس عملی. که پایه و اساس علم تجربی و پزشکی هستن. دوم اینکه: زمانی که به عنوان تمرین و تکلیف، دانشجو رو درگیر ی***ری کارهای به اصطلاح کپی پیستی (copy and paste) میکنن، و دانشجو به این امید که بخشی از نمره رو به دست بیاره، زمان زیادی رو صرف این مسئله میکنه، نه تنها هیچ نتیجه ی مطلوبی حاصل نمیشه، بلکه به شخصه میتونم بگم فرصت کارهای مهم تر رو از دانشجو سلب میکنه :)) به طور خلاصه میتونم بگم اگر اشتیاقی برای بهتر کردن شرایط و افزایش سطح آموزش وجود داشته باشه، با زیر نظر داشتن دانشجو و استاد، ظرف مدت چند روز تمامی کم و کاستی ها نمایان میشن. با تشکر.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
آیدین شاهرضایی
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

افزایش کلاسهای پرکتیکال آزمونهای ارزیابی دوره ای و کلاسهای رفع اشکال مجزا بکارگیری مشاوران خبره برای تربیت افراد کاربردی فراهم آوردن محیطهای تفریح و ورزش دانشجویان در نظر گرفتن جوایز برای افراد برتر در آزمونهای دوره ای

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
محمد مهدی حشمتی
1Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

پیشنهاد می کنم برای دروسی که برای دانشجو های بین الملل ارائه می شه از اساتیدی که به زبان انگلیسی تسلط کامل دارن استفاده بشه و برای مباحث عملی کلاس ها و دقت بیشتری اعمال بشه همچنین استفاده از راهکار هایی برای تشویق هرچه بیشتر دانشجویان به استفاده از کتب مرجع از طرفی در حیطه ی روانشناسی استفاده از مشاورین مرتبط برای کمک هر چه بیشتر به دانشجویان و همچنین تلاش به ایجاد روحیه ای مسولانه ،دوستانه و دلسوزانه در دانشجو برای مواجعه با بیمار در اینده

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
حامد فخرابادي
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

استفاده از اموزش دانشجو محور به جاي استاد محور در كنار كارهاي عملي و پروژه هاي گروهي به دانشجويان كمك ميكند تا بتوانند در راستاي رشد استعدادها و مهارتهايشان تلاش كنند و همچنين محيط سالمي را براي رقابت به وجود مي اورد، در كنار اين ميتوان به اهميت اموزش باليني رشته ي پزشكي اشاره كرد كه بدون ان تربيت پزشكان شايسته و كار آمد بسيار مشكل و حتي غير ممكن خواهد بود .در محيط باليني يادگيري متمركز بر مسائل واقعي در بستر كار حرفه اي مي باشد و فراگيران به دليل اين تناسب و از طريق مشاركت فعال برانگيخته مي شوند. تاكيد بر تقويت زبان انگليسي به دانشجويان كمك ميكند تا از مقالات و پروژه هاي مربوطه استفاده كنند و بتوانند سطح علمي شان را با توجه به نيازهاي جديد به روز كنند.

کاربر عادی
سطح :
14
398
1166
پريچهر اميري مقدم
0Dislikeپسندیدم
ارسال پاسخ

با سلام فكر ميكنم استفاده از مطالب مهم در كنار حجم كم و كيفيت بالا مهم ترين موضوع باشد، اكثر دانشجويان مطالب زيادي را مطالعه ميكنند اما در مدت زمان نسبتاً كوتاهي اكثر آن را فراموش ميكنند! همچنين استفاده از اموزش بالینی كه دانشجو در تعامل با مربی و محیط آموزشی بالینی، مفاهیم آموخته شده نظری و عملی قبلی را در موقعیت‌های واقعی و بر روی بیماران واقعی تجربه كند.

gold Drama 0 silver Drama 0